søndag 27. oktober 2019

Kulturkræsj eller spenstig og kult gjenbruk (eh... redesign)?

Jeg syr av dongeri - som jeg demonstrerte nokså grundig i siste innlegg - for å spare miljøet, og fordi det er gøy selvfølgelig. Men det er jo så mye rart som havner på syrommet mitt. Bl.a. gammelt håndarbeid. Noe kjøper jeg på loppis og noe får jeg fra familie, venner og andre som har rydda opp og ikke funnet anvendelse for mellomverk, ødelagte, broderte duker, klokkestrenger og slitne eller uaktuelle puter. 
Når jeg syr inn sånt i produktene mine, er det ikke miljøhensyn som driver meg, men et ønske om å ta vare på disse små og større skattene som noen har brukt mange timer på å lage. Noen har gjort seg flid for at det skulle bli pent. Noen av glede, andre fordi det var sånn det skulle være. Og så har mye av dette mista sin funksjon eller sin interesse i sin nåværende form.

Jeg lager mye forskjellig av slike gamle skatter, men jeg skulle jo avslutte kapittelet om dongeri. Noe av det som kommer her, har jeg vist fram før, andre ting er ganske nye.

Dette er den foreløpig siste løperen jeg har sydd av dongeri, mellomverk og et fint lite broderi fra ei pute. Under ser du nærbilde av broderiet.


Løper med mellomverk og hardangerbroderi.
Når du skal sy sånne ting, lønner det seg å bruke tynnere dongeristoffer, ellers blir det veldig klumpete.

Dongeri, litt småmønstret bomullsstoff, en bit mellomverk og to små heklemotiver som liksom aldri drev det til noe her i verden.

Grytekluter uten lommer, men med små heklemotiver. Ulike, men likevel et nokså harmonisk par.

Løper med dongeri, lyse lappeteknikkstoffer, mellomverk og hekla brikker til fløte- og sukker-sett.
Den er jo ikke skakk, det var noe med kameraet her...

Denne løperen er min egen og den ligger på kjøkkenbordet så ofte som mulig. Sjøl om kjøkkenet har skifta farge siden jeg sydde den, passer den fortsatt like godt. 
I neste runde blir det mer redesign av gamle håndarbeider, men uten dongeri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar