onsdag 2. august 2017

Endelig ferdig!

Dette er nok det største prosjektet jeg har gitt meg ut på med symaskin. Min kjære søster lurte på om ikke jeg kunne hoppe over alle jule- og bursdagsgaver til henne og gubben fram til hennes 50-årsdag (for ordens skyld; ikke før i 2019) og heller sy et veggteppe som de kunne ha i trappa i leiligheten sin på Gran Canaria til da.
Befaring på stedet avslørte at det er snakk om en STOR vegg og jeg så ikke for meg at jeg skulle klare å buksere et så digert teppe i min nokså ordinære, 20 år gamle, symaksin. Løsningen ble 3 tepper som skulle henge ved siden av hverandre - og som om ikke det var nok, bestemte jeg meg for at nederkant skulle følge vinkelen på trappa. Jau...
Og jeg tok bilder i villan sky for å samle motiver og farger fra øya som kunne passe til prosjektet og så satte jeg i gang.


Dette er reprise på det første jeg sydde, men som ble hengende i midten. Det fikk Vibeke i bursdagsgave i fjor (inkl min én jule- og bursdagsgave til).
Dette fikk Bjørn til sin 50-årsdag i februar i år (det har jeg også vist fram før). Det er det korteste.

Så bestemte jeg meg for at jeg måtte bli ferdig med dette prosjektet en gang, så det siste ble overrakt på Vibekes 48-årsdag i juli, med gratulasjoner til bursdager og ønsker om god jul til og med juli 2019. Så det blir ikke gaver på dem på en stund...

Nå er alle teppene på plass i trappa si og mottakerne bedyrer at de er fornøyde og begeistra og at kanten nede stemmer bedre enn det ser ut for på bildene. Jeg angra som ei bikkje på at jeg hadde latt dem ta med de to første, sånn at jeg ikke hadde noen mulighet til å sjekke hjemme, men hvis jeg kommer ned og oppdager at jeg ikke er fornøyd med vinkler og symmetri, tar jeg dem med meg hjem igjen og fikser det.

Det er eierne som har tatt disse bildene og trappa er litt trang, så det er ingen enkel oppgave.



Jeg ser ikke bort fra at alle disse tekstilene også har gjort noe for å dempe den harde klangen i leiligheten, men det har jeg altså ikke fått testa.

Jeg har sydd rundt og rundt gjennom tre lag stoff og det lengste teppet ble vel omtrent så langt som meg hvis jeg ikke husker feil.

PS: om noen skulle lure; dette tar jeg ikke opp bestilling på ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar