fredag 5. april 2013

Året rundt på stueveggen

I dag har påska veket plassen for våren på stueveggen vår - sjøl om våren her ikke en gang har kommet til klister-under-skia-stadiet. (Derimot har jeg begynt å tørke klesvasken ute.) På veggen over sofaen har vi ei enkel gardinstang til oppheng av veggtepper og der skifter årstidene sånn noenlunde etter kalenderen.


Det første årstidsteppet jeg sydde var Kristin Pollens vinterteppe som stod i Familien i sin tid. Jeg har juksa litt med den store stjerna og brukt litt andre blåfarger, men ellers skal det være til å kjenne igjen. Det henger oppe fra lille julaften til ei uke før påske.
Påsketeppet kommer opp i litt god tid før påske siden påska er så kort. Dette har jeg faktisk komponert sjøl, sjøl om noen elementer er inspirert av andre. Jeg er så glad i dette teppet at det må få henge ei ukes tid etter påske også, men i dag har jeg altså pakka det bort for i år.


Når påsketeppet går ut, kommer Kristin Pollens vårteppe inn, enten det likner på vår ute eller ikke. I år gjør det det ikke ;-)
Dette har jeg faktisk sydd tre av, det ene med blå kant på bestilling (det ble det fineste av dem..). Her har jeg også justert fargene litt etter egen smak (fargene på bildet ble litt kaldere enn i virkeligheten).


Så kommer det et alvorlig hull i opplegget. Jeg mangler nemlig sommerteppe... Jeg vet til og med omtrent hvordan det skal se ut, men foreløpig har jeg ikke omsatt ideene i stoff og sting. Derfor henger vårteppet hele sommeren også.

Høstteppet er også eget design, sjøl om noen av applikasjonene er stjålet fra den samme Kristin Pollen. Jeg er glad i høsten også jeg, og synes sjelden det er vemodig når dette får plass på veggen sånn omtrent ved skolestart. Det får henge der hele høsten - helt til første helg i advent.
 

Det siste i rekka er adventteppet. Det ble til da jeg skulle rydde i en del rester av andre adventprosjekter og er mer eller mindre et "gratis-teppe". Litt nytt måtte jeg jo lage, men mye var ferdige stjerner (og to halve), trekanter og stripesett som var til overs.

Juleteppe har jeg heller ikke, men behovet er ikke så stort. Her i huset har vi uansett en overflod av julepynt, juleduker og julegardiner, så vinterteppet klarer seg helt greit.

Og sånn går det nå året rundt på Engåvollen ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar