torsdag 31. januar 2013

Lang løper til meg! + noen flere grytekluter med baklomme

Jeg greide ikke vente så lenge før jeg måtte sy en sånn løper til meg sjøl også. Denne ble nesten 40 cm bred og 2 meter lang - akkurat passe til vårt kjøkkenbord av ukjent alder og opprinnelse.


Forøvrig et fantastisk fint kjøkkenbord :-) Det er 240 cm langt, men bare 80 cm bredt med løs plate på et uhyggelig tungt og litt gedigent understell. Plata er laget av bare to bord - malmfuru - og er nokså furet, værbitt. Da vi grov det fram fra et loft i Sommerstuggu, var det nokså stusselig brunmalt, men da vi endelig fikk av malinga ble det så flott.
Jeg har studert det over og under og fra alle kanter, men klarte aldri å finne verken navn eller årstall :(
Thomas sin gammeltante som var født her på gården i 1904 fortalte, da vi spurte henne for 20 år sida om ho visste noe mer om det, at det "alltid" hadde vært gammelt og ikke hadde vært i daglig bruk så lenge ho hadde levd. De dro det fram når det trengtes et ekstra bord og det gikk under navnet "lagsbordet".

Og jeg syntes det kledde denne løperen :-)
 
Den er sydd av gjenbruksdongeri og noen nye, lyse stoffer og har fått pynt av både en heklebord som ble delt i to, ei hekla rose og et par sånne heklebrikker til å sette sukker og fløte på. De bruker jo ikke jeg, men her fikk de komme fram fra skapet likevel.
Og i den andre enden ble det plass til enda et par sukker og fløte-brikker - nupereller til og med :-). Jeg tror all denne fine pynten stammer fra oppryddinga etter Thomas sin håndarbeidstante i Son.




Og helt til slutt; 5 par store, tykke grytekluter med baklomme som skal få være med på Rørosmartnan. Det får være slutten på dongeriprosjektene i denne omgang. Neste uke får jeg se om jeg kommer i gang med noe helt annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar