fredag 25. oktober 2019

Hva med alle de gamle dongeribuksene?

I det forrige innlegget mitt skrev jeg varmt om gjenbruk, omsøm, redesign og miljø. Da er det vel ikke mer enn rett og rimelig at jeg viser fram noen ideer også. 
Det samler seg opp utrolig mye gamle olabukser i en vanlig norsk familie og bortsett fra de frynsete kantene og den tynnslitte rompa - og hulla på knærne hvis du har aktive barn - så snakker vi her om store mengder stoff. I damebukser er det gjerne stretchy og smidig stoff, mens i mannfolkbuksene er det stivere, tjukkere og fastere stoff. Det betyr at om du skal bruke det om igjen til noe annet, passer de forskjellige typene til forskjellige prosjekter.




Enkle hjerter med oppheng og litt stæsj. Fylt med innmaten fra ei billig pute.

Grytekluter i dongeri blir stødige og gode. Her har jeg brukt den delen som baklomma sitter på, så den har fått bli med. De ca 22x22 cm. Inni er det ett lag gammelt frottehåndkle (mer gjenbruk) og ett lag bordvatt. Frotteen er varmeisolerende, mens vatten sørger for at de holder fasongen. Det er viktig med en søm gjennom alle lag, her går den rundt kanten på lomma. Disse har jeg sydd flere av enn jeg har tall på.

Dette veggteppet ble i sin tid bryllupsgave. Utenpå de ganske store bitene med dongeri her jeg applikert tulipaner av smårester av røde og grønne lappeteknikk-stoffer. Opphenget er linninga fra ei olabukse med beltehempene på plass.

Det ble en løper og ei lita brikke også sammen med veggteppet.



Enkle skoposer laget av en bukselegg, en stoffrest og ei anorakksnor.

Poser til ditt og datt av buksebein med fargerikt for som setter hele preget på dem

To særdeles enkle puter. Moro å sy noe som kanskje kan passe på et gutterom også.


Denne veska er sydd av et dongeriskjørt med knepping som jeg brukte til lukking (om jeg ikke husker feil) og ei gardinkappe fra de nokså barske 70-åra.

Enkel veske av diverse dongerirester, friskt for og ei utapålomme som var klipt av ei bukse fra den gangen det skulle være lommer overalt.





Dette er den siste dongeriveska jeg har sydd. Den har for og ei lomme inni  i tillegg til den du ser på utsida. 




Toalettmapper i ymse størrelser kan gjerne lages i dongeri. Her har jeg ikke riktig funnet det perfekte formatet og metoden jeg er helt fornøyd med, men dette er i hvert fall noen forsøk. De er forøvrig foret med pent brukt dusjforheng.







Det blir mer dongeri i neste runde - kombinert med noe som er det helt motsatte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar