onsdag 29. oktober 2014

Hyllevarmere ble kjoler (og en genser til gubben)

"Hyllevarmere" er betegnelsen på stoffer som har fått ligge i hyllene i lengste laget. Jeg har hyllevarmere som er 12-15 år gamle og et syrom som er så sprengfullt at det snart revner i hjørnene - et resultat av at det lenge har kommet fortere gjennom døra enn gjennom symaskina.
Men nå har jeg bestemt meg for at det endelig en gang må være mulig å få unna en del av alt dette. Mye ble kjøpt for å sy klær til meg eller ungene, men det ble det jo sørgelig lite av. I våres kjøpte jeg et vidunder av ei overlockmaskin som gjør klessøm til en helt annen historie, men jeg har ikke rukket å bruke den særlig mye før nå i høst, så nå slår jeg to fluer i ett smekk; øver på overlock og tømmer hyller med stoff til klær. (Og når jeg syr til meg sjøl, går det ganske mye...)
 
Dette stoffet sydde jeg genser til eldstemann av da han gikk i småskolen (han nærmer seg 23), men det var jo veldig mye igjen. Bomullsstrikk med trykt mønster. Blått er ikke noe for meg, men jeg hadde liggende lysebrunt stretch-stoff som jeg kunne ha opp mot ansiktet mm. Dette var starten på ryddeprosjektet.

Denne hadde jeg på meg i mammas 70-årslag sist helg. Tegna faktisk mønsteret sjøl etter en annen kjole jeg liker godt. Det brune stoffet minner litt om nervøs fløyel, men er atskillig enklere å ha med å gjøre. De beige kantene er nervøs fløyel. Jeg ble også litt nervøs - det stoffet egner seg kun til lettvinte duker...
 


Dette stoffet er likt som det blå og brune og heller ikke helt mine farger, men med litt hvitt i helsen (og kanskje et skjerf) går det vel bra. mønsteret er også det samme, men kjolen ble litt kortere fordi jeg droppa kanten nederst.


Og genser til gubben, men vi blir neppe å bruke det samtidig ;-)

 



Øverst en pologenser som jeg likte halsen og ermene på, men den var kort og ekkel i livet. Klipte av og sydde på en restestoffbit som har kommet hus for hvem.vet-hvor-lenge-siden. Vips ny kjole til mor ;-) Stripene er ikke blå, de er lilla.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar