onsdag 12. mars 2014

"Nytt" kjøkken - hurra!

Ser at jeg burde ha ønska godt nytt år, men det er vel i seineste laget nå...
Siden sist har jeg stort sett malt kjøkken + at jeg rosemalte litt til RørosMartnan, men det rakk jeg ikke å ta bilder av. Det får jeg ta igjen seinere, det ble visst ikke akkurat utsolgt.

Vi gjorde en totalrenovering av kjøkkenet for nøyaktig 20 år siden og i mellomtida har vi levd med datidens nokså dype blåfarge og trehvitt/syrebeisa. Veldig fint den gangen, men nok får være nok, nå er det lys som gjelder! (Noen vil kunne antyde at vi begynner å dra på åra, men det vil jeg bestemt avvise!)
Bildet under er fra sist jul og det ble jo ikke akkurat lysere med julegardiner. Men sånn har vi altså hatt kjøkkenet vårt i 20 år. Siden innredningen er solid nok og kjøkkenet er funksjonelt, ble det til at vi stort sett tok malerkosten fatt.



I hjørnet på bildet til venstre hadde vi et kjølehjørne som var i ferd med å trekke sitt siste sukk. Kjølehjørner skal egentlig ikke selges mer og de som finnes koster 25.000,-. Det syntes vi ikke det var verdt siden vi ikke er så mange har i huset som vi en gang var.

Derfor ble det vanlig kjøleskap og i hjørnet har vi bygd stort matskap i stedet.


Gamle stoler har kanskje
også fortjent et nytt liv?
Mor maler stoler


Og sånn ble resultatet! Ganske fint?


Grå vegger (S2500-N), oppfriskning av hvitmaling, nye lamper og nyoppussa stoler, men kjøkkenbordet er freda ;-)
All messing er kasta ut og hva som skal opp igjen av andre ting, har vi ikke helt bestemt oss for ennå.
Et skap måtte vike plassen for kjøleskapet - til gjengjeld har vi fått STORT matskap i hjørnet.
Nye gardinkapper fant jeg på Tynset en dag bilden stod på verksted og jeg hadde altfor god tid til å gå i butikker...
Muren har også fått et malingstrøk. Vi måtte ta ned de fine kermaikkbildene av Ch. Hald, men de kommer snart opp igjen. Det som står igjen nå, er å pusse opp de to siste stolene og pusse og lakke golvet, samt noen golvlister.
 


Lyst, lyst, lyst! Innredningen er malt i en enda lysere gråfarge (S1500-N) enn veggene og takbjelkene. Det fascinerende er at begge fargene skifter karakter med dagslyset.
For at ikke dette skal bli blast, ønsker vi oss nye, mørke benkeplater. Vi ha funnet de vil ha, men akkurat nå må vi prioritere ny snøskuter (faktisk), så de er lagt på is så lenge...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar